All Categories
Featured
Table of Contents
Interviews met mantelzorgers en registratie van dagelijkse en wekelijkse activiteiten van de patiënt, zoals naar de bakker gaan, naar de dagopvang gaan etc (domotica en beveiliging). Gebruikerstevredenheid (D):De patiënten vonden de mobiele telefoon lastig, groot en onhandig om mee te nemen (alarmering smart home). Werking technologie:Het systeem werkte in 90% van de gevallen goed, in gebouwen en het openbaar vervoer werkte het minder goed, omdat er dan geen GPS signaal was en de mantelzorger niet kon zien waar de patiënt zich bevond
C: bedlicht mbv sensoren, kraansensor en kooktoestelsensor die kraan of kooktoestel uit konden schakelen, maar zodanig dat de dementiepatiënt ze ook weer aan kon zetten. N= onbekend aantal dementiepatiënten, post-test design. Interviews met mantelzorgers (bedtijd routines). Gebruikerstevredenheid (D):Het automatisch aangaan van het licht bij het bed is voor mensen met dementie lastig
Dit zorgde voor verwarring - domotica en beveiliging. Men ervaart de technologie wel als nuttig, maar het is erg afhankelijk per patiënt hoe men er op reageert. 17 Zweden 2005 12 maanden Verpleeghuis waarin 4 units met ieder 9-12 bewoners (knx systeemintegratie). B en C: bewegingssensor in de gang, druksensor op hek in de tuin, valdetectoren, bewegingssensor bij het bed, alles met alarmfunctie naar verzorgend personeel
N= 33 zorgverleners, quasi experimentele studie. Interventiegroep n= 2 units. Controlegroep n= 2 units. Gestandaardiseerde vragenlijsten: -Satisfaction with work questionnaires -Life Satisfaction Questionnaire -Sense of Coherence. Arbeidssatisfactie (Z):Werktevredenheid, waargenomen kwaliteit van zorg, persoonlijke ontwikkeling, interne motivatie is toegenomen in vergelijking met de controlegroep - zonwering automatisch. De werkhoeveelheid of werkdruk is toegenomen in de interventiegroep, omdat men gedurende het werk meer had waar men op diende te letten
B en C: mantelzorgers en zorgverleners kunnen informatie opzoeken en communiceren met elkaar via het speciale telecommunicatiesysteem op het web. Dementiepatiënten werden gemonitored aan de hand van verschillende cognitieve functieschalen en de scores werden geregistreerd. huisbesturing. De verzorger voert gegevens in en verstuurt ze naar de arts via het telecommunicatie-systeem op de computer
N= 140 dementiepatiënten en 2.955 aangesloten verzorgers, mantelzorgers, familieleden en artsen, post test design. Inclusie: patiënten uit een verpleeghuis en patiënten die in dagbehandeling kwamen bij een welzijnscentrum. toegangscontrole smart home. Gestandaardiseerde vragenlijsten:-Blessed Dementia Scale -Short Blessed Test -Korean version of Mini Mental State Examination -Clinical Dementia Rating-Zarit Burden Interview (geeft aan hoe mantelzorger zich voelt over zorg geven aan patiënt; paniekerig, ongerust etc.) Gebruikerstevredenheid (M en D):Mantelzorgers waren in eerste instantie afwachtend bij dit project
Dementiepatiënten herkenden het gezicht van de arts na enige looptijd van het project ook steeds beter. Werking technologie:Mantelzorgers deden ook bepaalde geheugentesten bij de dementerende om mate van herinnering en geheugenstatus te meten. De resultaten stuurden zij door aan de arts. Deze resultaten kwamen in 76% to 89% van de gevallen ook overeen met de testen die de arts zelf bij de patiënt deed.
Self reports. Kosten/baten analyse van de technologische hulpmiddelen. machine learning thuis. Kwaliteit van leven (M):De helft van de mantelzorgers gaf aan dat de hulpmiddelen voor onafhankelijkheid zorgden en meer dan een derde gaf aan dat men minder zorgen had over de patiënt. Kosten en besparingen:Het goedkoopste hulpmiddel was € 37 en het duurste € 100
11 Ierland 2005 Start in 2001, onduidelijk tot hoe lang dit project loopt Thuissituatie. A en C: kalender, verlorenspullenzoeker, nachtlamp, gassensor, fototelefoon. N=34 dementiepatiënten, uiteindelijk N=20 na drop outs, post-test design. Inclusie van dementie patiënten uit ziekenhuizen, gezondheids- en welzijnsfaciliteiten door middel van informatieflyers, waarbij geïnteresseerden deel konden nemen. Deelnemende patiënten moesten wel de diagnose van lichte tot matig sterke dementie hebben volgens de ICD-10, ouder dan 50 jaar zijn, een MMSE score van 12 of hoger, een goede gezondheid, een mantelzorger hebben, geïnformeerd zijn over het project, in nabijheid van onderzoekers wonen en kans hebben op voordeel van technologie.
Interviews. Gebruikerstevredenheid (D)Dementiepatiënten vonden het nuttige hulpmiddelen, behalve de bedlamp (ging te vaak aan of uit als dit niet nodig was) en de verlorenspullenzoeker (men kon het item niet vinden met behulp van geluid) (woningautomatisering). Hoe gemakkelijker bedienbaar het technische hulpmiddel was, hoe positiever men over dit hulpmiddel dacht. Mantelzorger moet wel vaak nog helpen bij het achterhalen van de functie en de werking van een toepassing bij de dementerende
6 Verenigde Staten 2002 6 maanden Thuissituatie. B: telecommunicatiesysteem voor mantelzorgers, waarmee ze toegang hadden tot een formeel en informeel netwerk voor hulp en informatie. N= 76 mantelzorgers waarvan N= 44 de vragenlijst invulden, observatiestudie zonder controlegroep. Inclusie van mantelzorgers met verschillende etnische achtergronden. Data analyse van gebruik van het systeem.
Gebruikerstevredenheid (M):Het systeem werd vooral gebruikt om contact te leggen met andere familieleden en mantelzorgers. De online discussiegroep werd als waardevol gezien en de online hulpbrongids vond men zeer nuttig - smartphone bediening. 18Verenigde Staten 1998 12 maanden Thuissituatie. B: elektronisch netwerk waar mantelzorgers informatie konden vinden en met elkaar konden communiceren over alles wat te maken had met zorgverlenen aan mensen met dementie
Onderwerpen werden ingedeeld naar fase van zorgverlenen, van simpele hulp tot meer geompliceerde hulp. Deze hulp is weer afhankelijk is van het stadium van dementie. Iemand in het beginstadium van dementie heeft bijvoorbeeld alleen nog simpele hulp nodig bij het maken van een boodschappenlijstje.- Onderwerpen werden ingedeeld naar fase van zorgverlenen, van simpele hulp tot meer geompliceerde hulp.
Iemand in het beginstadium van dementie heeft bijvoorbeeld alleen nog simpele hulp nodig bij het maken van een boodschappenlijstje (meldingen smartphone). Gebruikerstevredenheid (M): Nieuwe mantelzorgers zochten andere informatie (meer over de diagnose) dan mantelzorgers die al een langere tijd iemand verzorgden (zij zochten informatie over problemen bij het zorgverlenen). Virtuele focusgroepen geven toegang tot geografisch verschillende mantelzorgers
Inclusie van dementiepatiënten met gemiddelde MMSE score tussen 14 en 17 (knx opleiding).Codering van het gedrag van de patiënt en van de zorgverlener. Effecten op gedrag (D): Tijdens studie 1 kwam naar voren dat patiënten meer een actieve rol hadden bij het multimediasysteem dan bij de traditionele therapie. Het hielp de patiënten bij gespreksonderwerpen, men praatte meer en de zorgverlener had meer controle over het gesprek
22 Canada 2003 Onduidelijk hoe lang de duur van het project was Thuissituatie (domotica in zorginstelling). A: een computersysteem met armband is gebruikt dat dementerenden hielp bij het wassen van hun handen. Er werd gezegd wat ze moesten doen en het systeem kon de handen zien, zodat eventuele fouten gecorrigeerd konden worden (als iemand zijn handen bijvoorbeeld onder het koffieapparaat hield ipv de kraan)
Observatie. Effecten op gedrag (D): 25% van de deelnemende dementiepatiënten konden weer geheel zelfstandig hun handen wassen zonder hulp van een zorgverlener. Gebruikerstevredenheid (D): De mensen moesten een armband dragen en dit werd als hinderlijk ervaren. domotica met kinderbeveiliging. 12 Groot Brittannië 2007 Onduidelijk hoe lang dit project loopt Thuissituatie. A: een simpele muziekspeler, een ‘raam op de wereld’ waarop videobeelden te zien waren van bijvoorbeeld de tuin of de winkelstraat, een gesprekshulp die geheugensteuntjes kon geven en hulp bij verschillende activiteiten
Inclusie van verschillende stadia van dementie, behalve ernstige dementie - knx systeemintegratie. Eerst is gevraagd naar de beleving, de wensen en de problemen van dementiepatiënten. Aan de hand hiervan is een wensenlijst samengesteld voor 4 producten die ontwikkeld zijn. Semigestructureerde diepte-interviews met dementiepatiënt. Gebruikerstevredenheid (D): De patiënten bleken aanvankelijk enthousiast toen de verschillende producten getoond werden, echter bij alle vier producten kwamen gebruikersproblemen aan het licht, bijvoorbeeld het aantoetsen van een foto voor het aanzetten van de muziekspeler
De studieomgeving waarin de verschillende studies plaatsvonden was meestal in de eigen thuissituatie. Enkele studies vonden in meerdere zorgsettings tegelijk plaats. domotica updates. De duur van de interventie liep uiteen. Er waren vijf studies van zes maanden of minder;6‘7‘10‘14‘15 drie studies met een interventie tussen de zes en 12 maanden;16‘17‘18 drie studies hadden een interventie langer dan 12 maanden;8‘19‘20 en één studie had een interventie van langer dan 24 maanden
9‘11‘12‘1321‘22 De onderzochte technologieën zijn onderverdeeld in drie categorieën. A. Behoefte aan hulp gerelateerd aan symptomen van dementie (bijvoorbeeld vergeetachtigheid, verveling, inactiviteit) Er zijn diverse soorten technologietoepassingen ter ondersteuning van de dagelijkse activiteiten, ter veraangenaming van het leven en ter ondersteuning van medicatie-inname. Zoals een elektronische kalender voor de dagelijkse activiteitenplanning die een verzorger gemakkelijk zelf kan aanmaken.
Een computersysteem met sensorarmband helpt mensen met dementie bij het wassen van hun handen. rolluiken automatisch. Het systeem laat met een gesproken stem weten hoe iemand zijn handen moet wassen. Het systeem registreert door de armband de positie van de handen zodat eventuele fouten gecorrigeerd kunnen worden. Andere voorbeelden zijn een verloren-spullenopspoorder (via het drukken op een knop wordt het verloren item gedetecteerd via geluid), of een muziekspeler die door middel van één knop aan en uit te zetten is
Latest Posts
Apple Homekit
7 Slimme Toepassingen Van Domotica Voor Gezinnen
Prijsofferte Zonnepanelen